Vill du veta hur man får folk att göra som man vill?

Det ville vi också.

 
 

Två av oss jobbade med kommunikation, ofta i beteendeförändrande syfte. ”Ta inte bilen om du kan cykla, släng inte fimpar på gatan och skjutsa inte barnen till skolan.” Den typen av mänskligt beteende skulle vi förändra på ett upplysande och underhållande sätt. Det svåra var att få en hållbar effekt.En av oss var psykolog med fördjupning i beteendeekonomi och nudging. Hans förhoppning inför framtiden var att förändra många människors beteende, inte bara enstaka individers.De tre möttes och Nudgingbolaget bildades. Vår ödmjuka inställning var att kombinera kraften i kreativa idéer och gediget insiktsarbete med kunskaper i psykologi. Vi tänkte att vi 1, borde kunna förutse människans irrationella handlingar på ett bättre sätt och 2, förstå varför de beter sig som de gör, för att 3, kunna göra något åt det.

Sedan starten har vi utbildat, föreläst och gjort nudgingprojekt för kunder som Sahlgrenska University Hospital, Capio Sverige, Västtrafik, Mat.se, Essity, Västsvenska Handelskammaren och Berghs School of Communication.