Varför börjar man banta på måndagar?
Du känner kanske igen dig. Det är måndag och igår blev det både öl, burgare och Netflix, trots att du tänkt ge dig ut på en löprunda. Men idag! Idag är det måndag och då är det dags att ta tag i livet igen.
Samhällsforskare kallar det här fenomenet för ett ”temporalt riktmärke” och det är lite grann som det låter. Precis som vi människor behöver riktmärken för att veta var vi ska svänga av för att hitta fram (ta vänster vid macken och höger efter brevlådorna) så använder vi oss av riktmärken när vi ska navigera i tiden.
Vissa datum är precis som macken och brevlådorna. De utmärker sig bland alla de andra, mer vanliga raksträckorna som kallas vardagar. År 2014 publicerade forskarna Hengchen Dai, Katherine Milkman och Jason Riis en artikel om vetenskapen om tajming. De hade analyserat data från Google i åtta och ett halvt år och upptäckt att sökningarna efter ordet ”bantning” alltid var högst den 1 januari. Då ökade sökningarna med cirka 80 procent jämfört med en vanlig dag. Men de upptäckte också att sökningarna steg tvärt även första dagen i varje månad – och varje måndag. Det var något med de dagarna som representerade en nystart och som triggade människors motivation.
Dai, Milkman och Riis kunde visa att vi människor använder två sorters temporala riktmärken – sociala och personliga. De sociala riktmärkena är gemensamma för alla, som måndagar och början av månaden. De personliga är unika för individen, som födelsedagar och jobbyten. Forskarna kunde visa att tidsmarkörerna tjänar två syften. Ett av dem är att man får en chans att starta om, att öppna ett ”nytt mentalt konto”. En ny möjlighet att reglera vårt gamla jag och lämna trista brister bakom oss. Det är måndag och vårt nya jag ska pånyttfödd ut i livet!
Det andra syftet med tidsmarkörerna är att ge oss ett helikopterperspektiv. De temporala riktmärkena riktar uppmärksamheten bort från vardagen och hjälper oss att se den stora bilden. Hur vi vill vara, hur vi vill leva och hur vi tar oss dit. Ett nytt startdatum hjälper oss att tänka långsammare och fatta bättre beslut.
Med den här vetskapen kan man använda kraften i att aktivera en ny början genom att tillföra mening till en viss tidpunkt. Ett företag som haft ett besvärligt kvartal kan hitta en meningsfull tidpunkt för en nystart – istället för att vänta på nästa kvartal. Det kan hjälpa till att hitta ny motivation och lämna en sämre tid bakom sig. En parrelation som går på tomgång kan använda sin årsdag, eller varför inte ett särskilt datum varje månad, för att ge förhållandet en nystart. Och rörelsen köttfri måndag är förstås ingen slump. Att starta veckan lite bättre än man slutade den kanske kan skvätta över på vegetariska alternativ även senare i veckan?
Så sätt igång och skapa dina temporala riktmärken. Se en knölig start som en möjlighet att börja på nytt. Allt som krävs är en måndag.