Nudging vs. fake news

Foto: Vadim Artyukhin/Unsplash

Foto: Vadim Artyukhin/Unsplash

Är det dags att förbjuda företag att manipulera människor?

Anledningen att jag arbetar med beteendedesign och sprider kunskapen om hur människor fungerar är för att jag vill göra världen till en bättre plats. Mer anpassad till hur vi faktiskt fungerar. Förståelsen, tekniken och metoderna är dock desamma oavsett om det används för människors bästa eller för ens egen vinning. Någonting som många företag använder sig av för att maximera sin vinst.

"Dark patterns" är ett samlingsbegrepp för manipulerande beteendevetenskapliga metoder med syfte att maximera företags profit på bekostnad av konsumenten. Inom nudgingfältet kallar vi det för "sludging". Det är till exempel att sätta press genom tidsbegränsningar på shoppingkorgen, ha extra försäkring förvalt för resor, eller göra det svårt att avsluta en prenumeration. Nu har Kalifornien som första lagstiftare i världen förbjudit företag att göra det.

På ett sätt är det som en uppgradering av GDPR. GDPR ger oss möjligheten att behålla ägandeskapet och kontrollen över vår personliga data; aktiverar vi vårt System 2-tänkande kan vi få saker att stämma med det vi vill. Men det kräver ansträngning. Det Kalifornien gör är att visa en förståelse för mänskligt fungerande och att vi är begränsat rationella. Vi kommer inte gå igenom cookieinställningarna på varje hemsida, utan klickar oftast ja utan att läsa igenom vad det är vi går med på. När det är enklare att teckna ett gratis abonnemang än vad det är att säga upp det när det börjar kosta pengar, så kommer vi ofta inte säga upp det fast vi inte använder eller vill ha tjänsten. Genom att låtsas om att det bara finns ett fåtal biljetter till ett billigare pris sätts press att köpa fort, innan det är för sent.

Det den nya lagen gör är framförallt att tvinga företag att vara ärliga. De får inte använda sig av beteendepåverkande metoder utan att det de säger är sant. En tidigare studie har visat att åtminstone 1 av 10 internetförsäljare använder manipulativa eller falska påtryckningsmetoder för att tvinga folk till val som är för företagets väl, men inte konsumentens. Det är alltså den typen av påverkan som nu förbjuds. Ett förbud som jag hoppas sprids vidare i världen.

 
fake-news.png

Nudging är ett kraftverktyg i kampen mot fake news

Den politiska klyftan växer sig allt djupare och bredare, med fake news som en drivkraft som gör sprickan större. Men det finns hopp. En nypublicerad studie i en av världens mest ansedda vetenskapliga tidskrifter, Nature, har undersökt vad som gör att falsk information sprids, och vad man kan göra åt det.

Deras slutsats var att det till allra största delen sker oavsiktligt. Att informationen folk delar är sann var viktigt för i princip alla. Betydligt viktigare än det politiska, att det är intressant eller roligt. De värdena är förstås det som gör att man vill dela materialet, men om det inte upplevs sant så delas det inte. Det gjorde att en enkel nudge som fick folk att stanna upp och reflektera över hur sant någonting var, gjorde att falskt material delades i betydligt lägre grad. Det behövdes inte ens göras vid varje delning, utan det räckte med en enskild påminnelse för att även framtida delning skulle påverkas i en mer korrekt riktning.

 
investering.jpg

Veckans roligaste självhyllning

En ekonom undersökte om det var en bra investering att köpa tidiga upplagor av politiska ekonomers böcker. Det visade sig att den årliga avkastningen från 1975 till 2019 låg på 2,8%, vilket författaren är noga med att poängtera gjorde det till en bättre investering än konst.

Få nästa veckas spaning direkt i din inkorg. Prenumerera på vårt nyhetsbrev här!

Kajsa Järner