Hur vi gör minnen till snapshots – och varför peak-end rule rules!

absolute_memories.jpg

Händer det att du möter andra människor? Vill du då att de ska gilla dig, ditt företag eller varumärke? Då är det vettigt att känna till hur peak-end rule påverkar människors uppfattning om händelser, upplevelser och möten.

Enkelt uttryckt handlar peak-end rule om hur vi minns saker. Vår pålitliga vän hjärnan travar helt enkelt in och förenklar våra minnesbilder genom att plocka bort oväsentligheter och det som inte sticker ut. Det är nödvändigt, eftersom vi rimligen inte kan minnas allt. I framtiden kan vi använda oss av de här fragmenten när vi ska fatta nya beslut. Att vi gärna återkommer till upplevelser som skapar positiva associationer goes without saying.

Det vi upplevt som känslomässigt varit mest intensivt för oss viktas högre i minnet. Ta din senaste semester till exempel. Troligen minns du lite glimtar här och där. Som den sotade bläckfisken på den där tavernan på klipptoppen och när hela familjen följde med på morgondopp i havet. Eller kanske tråkigheter som att du fick uppsöka läkarvård för att ta bort en envis flis i foten. Vi minns nämligen upplevelser i våra liv som en serie snapshots snarare än som ett komplett kartotek.

Så med det sagt bedömer vi upplevelser och minnen baserat på framför allt två saker; hur de kändes i sina mest intensiva stunder och hur de avslutades. Ta till exempel ett tandläkarbesök. Många känner ett obehag inför besöket och ligger spända i stolen när tandläkaren skrapar och petar runt. Men om besöket innehåller bara några få smärtsamma inslag, och avslutet är behagligt, ökar sannolikheten betydligt att du är välvilligt inställd inför att boka en ny tid. 

En förlossning är kanske det allra tydligaste exemplet på hur peak-end rule fungerar. Här har vi ett utdraget, smärtsamt förlopp som innehåller en rad negativa känslor, men som avslutas med ett tydligt positiv minne (ett barn föds!) och som därför påverkar vår totala minnesbild.

När du nu begåvats med insikten att våra minnen förvandlas till intryck där avslutet är allra viktigast – vad tar du med dig in i ditt nästa kundmöte?

Kajsa Järner