Den politiska skönhetens lärdomar

Innehåll:

  • En tysk flygbladsutdelare som egentligen är ett konstnärligt beteendeinformerat politiskt påverkansprojekt.

  • Böcker böcker böcker. Från beteende till vers, biografi och sci-fi. Här finns alla presenter du behöver.

  • En djurentusiast som bidrar med vackra bilder och kunskap kring etisk fågelmatning.

De politiska flygbladen som aldrig delades ut

Magdalena Andersson har hunnit bli Sveriges första kvinnliga statsminister, avgå, bli utsedd till statsminister igen och är nu tvungen att under det kommande året styra landet med sina politiska motståndares budget. Jag har inte alls lust att analysera det utifrån ett psykologiskt perspektiv, men politik är spännande så jag blickar istället utåt och berättar om en av de beteendemässigt smartaste kampanjerna som gjorts inom den politiska sfären i år.

Det jag vill prata om är Flyerservice Hahn. En tysk firma som delar ut flygblad.

Kort bakgrund: Tyskland hade tidigare i år parlamentsval (som gett ett skifte av regering, med resultatet att Tyskland är på väg att bli det första land i Europa som fullt ut legaliserar marijuana), och där liksom i Sverige har den invandringsfientliga högerpopulistiska vågen växt sig starkare de senaste åren. I Tyskland är det partiet Alternative für Deutschland (AfD) som representerar den politiska riktningen.

Det tycker många människor är ett problem. Bland annat konstnärerna i kollektivet Zentrum für Politische Schönheit (ZPS). En konstnärsgrupp som av AfD tidigare har utmålats som en terroristorganisation. Då var det för att ZPS, vid en av AfDs ledares lantliga residens, byggde en replika av förintelsemonumentet som finns i centrala Berlin. Partiföreträdaren hade uttryckt att minnesmärket var en "skamfläck", så ZPS tyckte att han skulle kunna ha nytta av att blicka ut över en kopia varje dag. Han var förstås extremt missnöjd med det, med resultatet att det blev en rättslig process som gick hela vägen genom det juridiska systemet och upprepat godkände aktionen som ett uttryck för konstnärlig frihet.

Den här gången riktade ZPS in sig på årets valkampanj. De ser AfD som ett hot mot demokrati och medmänsklighet, och funderade över vad de kunde göra för att minska AfDs inflytande. Efter att ha hört en företrädare för partiet berätta om en flygbladsutdelare som hade slarvat bort 20 000 flyers med partireklam fick de en tanke: "Det kan vi göra bättre".

Här visade ZPS på en bra kännedom av mänskligt fungerande. De visste att AfD har mer pengar än vad de har medlemmar som vill springa omkring och dela ut flygblad. Det är knappast unikt för AfD: Tänker vi utifrån BJ Foggs beteendemodell, så finns det fem faktorer som styr hur lätt eller svårt ett beteende är att göra. Det handlar om 1) Ekonomisk kostnad, 2) Tid, 3) Fysisk ansträngning, 4) Mental ansträngning och 5) Vanor.

Att dela ut flyers är framförallt en fysisk ansträngning, och tar mycket tid. Det krävs också ytterligare tid och mental ansträngning för den ansvariga person som ska försöka samordna vilka medlemmar som ska dela ut flygbladen, samt var och när det ska ske. För AfDs medlemmar kan vi dessutom tänka att det kan vara en mental ansträngning i form av att hantera den hotbild som existerar, då det finns gott om hat riktat mot ett parti som kommit ur nazismen.

Det ZPS gjorde var att – precis som varje väl beteendeförankrad affärsidé – råda bot på alla dessa ansträngningar. De startade Flyerservice Hahn och erbjöd sig helt enkelt att för en billig peng dela ut alla flyers (för er som kan tyska leder den länken till en underbar video som förklarar hela projektet). För att få AfD att köpa tjänsten, använde de sig av äldre vita män som frontfigurer, då de visste att det är AfDs primära supporters, så sannolikheten att de skulle ifrågasättas var betydligt lägre än om en ung kvinna i grönt hår försökt sig på att övertyga lokala partirepresentanter. Så fort de börjat få in beställningar från lokalavdelningar, använde de sig dessutom av den sociala påverkansmekanismen och marknadsförde sig mot lokalavdelningar med informationen om att de redan jobbade tillsammans med AfD på andra håll.

I slutändan fick de avtal med 85 av AfDs lokalorganisationer. Totalt fick ZPS till sig över 5 miljoner flyers. Som naturligtvis aldrig delades ut. Efter ett tag förstod partiföreträdarna att någonting inte stod rätt till (när de till exempel märkte att inte ens de själva fick några flyers) och vände sig till andra företag som delar ut flyers. Men oops, även där hade ZPS tänkt till, och nästa företag var även det bara en front för ZPS.

Resultatet var gott: Fem miljoner färre flyers förespråkandes en främlingsfientlig politik nådde fram till Tysklands befolkning, och AfD gick i valet back 1.1 procentenheter. Jag tycker till viss del att det är en problematisk aktion – hade det varit riktat mot ett parti jag stöttar hade jag varit ordentligt upprörd – men kan inte låta bli att förundras över hur smart och väl utformad kampanjen var. På gott och ont är det kraften man har när man förstår sig på sin målgrupp och mänskligt beteende.

 

Årets bokgåvor till dig själv och andra

Det är en bit kvar på året, men sammanfattningar kring bra gåvor är ju praktiska att få redan nu, så att de kan inhandlas och ges till andra (eller till sig själv) till jul. Ett långt bättre jobb med att sammanställa de bästa böckerna kring nudging/beteendedesign än vad jag hade kunnat åstadkomma, har gjorts av Samuel Salzer och Madison Ochs. De har bland annat frågat fältets giganter (Richard Thaler, Katy Milkman, Robert Cialdini, Dan Ariely m.fl.) vilka böcker de vill lyfta fram, och satt ihop en lista som dessutom är uppdelad från "ny inom fältet" till "expert". Här finns tveklöst något för alla med någon form av intresse för mänskligt beteende och organisationsutveckling.

Jag har dock läst en hel del i år (en bit över 100 böcker), så jag passar istället på att tipsa om några av de bästa icke-beteendedesignrelaterade böckerna jag njutit av:

Årets bästa bok
Blood water paint - Joy McCullough
Historien om Artemisia Gentileschi, en italiensk målare som på många sätt överträffade sin samtid. Hennes målning av den klassiska bibliska berättelsen "Judit halshugger Holofernes" är den mest realistiska och brutala skildring av scenen jag nånsin sett. Den målades under en tid när Gentileschi fick utstå bokstavlig tortyr för att hon dragit en man inför rätta som våldtagit henne. Boken är skriven i vers och väver samman det som är känt kring hennes liv med berättelserna bakom hennes två mest kända verk. Borde läsas av alla.

Årets bästa skönlitterära upplevelse
The fifth season - N. K. Jemisin
Sci-fi/fantasy när den är som bäst. En dystopisk värld med en illa ansedd form av magi, där berättelsen hela tiden kretsar kring människor och relationer, med världens undergång som bakgrund. Författaren vann Hugopriset (sci-fi-världens internationella motsvarighet till Augustpriset) tre år i rad för den här serien, vilket hon är den enda författaren genom tiderna som gjort.

Årets bästa livsperspektiv
A language older than words - Derrick Jensen
Naken i sin brutalt närvarande blick på livet. Jensen blickar ut över mänsklighetens mörker, från sin egen uppväxt till historiska och politiska perspektiv på vad vi ställt till med genom historien. Språket ger ingen pardon, men på samma gång lyckas boken inge hopp och tilltro till möjligheten att befinna sig i samklang med världen. Nyttig för att lyfta blicken och fundera över livet och vad man gör med det. Den bok jag gett bort och rekommenderat till flest personer i år.

Veckans vackraste fågel

Carla Rhodes fotograferade förra vintern de djur som kom och åt maten hon satte ut. Förutom de fantastiska bilderna så uppskattar jag att hon på sidan skrivit kring det etiska i att sätta ut en fågelmatare, och vilka konsekvenser det kan ha. Nytt för mig, och en del som säkert är relevant även här i Sverige!

Vill du i fortsättningen få sånt här direkt i din inkorg, en gång i veckan, och alltid helt gratis?

Skriv upp dig på maillistan här.

Kajsa Järner