Ungdomlig förstärkning och Berlins fantastiska kommunikation

Innehåll:

  • Vardaglig förstärkning i mellanmänskliga interaktioner

  • Berlinsk reklam som vågar utmana

  • Lurig konst

Ungdomar är också djur

Jag fick i veckan chansen att föreläsa för niondeklassare om mitt yrke som psykolog. Eftersom pandemin har begränsat möjligheterna att vara ute i den aktiva världen och till exempel göra pryo, så valde skolan att ta in några olika yrken för att prata med klasserna direkt. Jag var där tillsammans med en fantastisk copywriter, tidigare på dagen var det en fotbollsspelare på plats och dagen efter skulle det komma folk från försvarsmakten.

Inför föreläsningen funderade jag på vad jag önskar att tonåringar kunde och visste. Dels om psykisk ohälsa, men också kring vardagligt praktisk psykologisk kunskap. Jag valde att fokusera på förstärkning och bestraffning. Jag skickade ut deras lärare och berättade att "Nu ska vi få honom att göra någonting. Ni får bestämma vad."

Det här gick eleverna förstås igång på. Det är inte ofta rollerna ställs på ända och det är ungdomarna som styr läraren, istället för att han sätter agendan. Det visade sig vara ett väldigt bra sätt att engagera en småstökig klass: Eleverna höll till och med ordning på varandra med uttryck som "Tysta då! Vi måste höra!" när jag började beskriva vad som skulle hända. De började direkt slänga ur sig tankar som att lärarna skulle fås att göra en backflip, eller lägga sig ner på golvet och skrika.

Det var lite mer avancerat (och förnedrande) än vad jag i mitt stilla sinne hade tänkt, men vi möttes halvvägs och beslutade att vi skulle försöka få läraren att lägga sig på golvet.

Övningen gick ut på att demonstrera hur positiv förstärkning påverkar beteende. Snabbt sammanfattat så innebär positiv förstärkning att man tilltalar belöningssystemet för att styra beteende. Det är till exempel så man tränar delfiner att hoppa genom ringar, hundar att hitta tryffel och egentligen alla djur (varav människan är ett) att göra det man vill. Positiv förstärkning kan ske med fysiska belöningar som fisk, korv, godisbitar eller pengar, men också uppmuntran i form av komplimanger, leenden, nickningar eller som i det här fallet: applåder. Ju närmare läraren kom att lägga sig ner på golvet, desto mer skulle eleverna applådera. Böja på knäna gav små applåder, sätta sig på en stol gav större applåder, sätta sig på golvet än större applåder och till sist att lägga sig på golvet de största applåder eleverna överhuvudtaget kunde få till.

Läraren hämtades tillbaka och fick en kort redogörelse för att vi skulle försöka få honom att göra någonting, med starkare och starkare applåder som uppmuntran ju närmare han kom att göra rätt sak. Hans uppgift var annars bara att fritt röra sig runt och utforska rummet tills vi tillsammans lyckats.

Inom fem minuter hade vi honom liggandes på golvet, till rungande applåder och hejarop från de 50 eleverna.

Från ett engagerande och underhållande exempel togs förståelsen av förstärkning och bestraffning till en mer vardagsnära och personlig nivå genom att eleverna fick prata med varandra två och två. Först skulle den ena lyssna uppmärksamt, nicka och titta den andra i ögonen. Sen skulle lyssnaren göra precis tvärtom; vara ouppmärksam på det som sas, och istället till exempel titta på pannan hos den som pratade, på andra personer runt omkring eller ner på sin mobiltelefon.

Det är enkel och tydlig demonstration av hur mycket vi påverkas av andras beteende. Testa gärna med en kollega, partner eller vän.

Sen lyfte jag in min upplevelse av att föreläsa för en grupp på det här sättet. Att om jag hade fokuserat på personerna i bak som sitter och pratar med varandra och inte verkar lyssna så mycket på mig, hade jag förmodligen aldrig föreläst. Det känns totalt omotiverande och som att jag slösar på min egen och andras tid. Istället väljer jag alltid att titta på personerna som tittar uppmärksamt, nickar med huvudet och ler när det passar. Jag känner att de är intresserade och bryr sig, vilket får mig att vilja föreläsa än mera.

En så uppmärksam och deltagande publik som jag hade efter det, har jag nog aldrig tidigare haft. Ungdomarna satt som tända ljus även när jag fortsatte vidare och pratade om det mer praktiska kring att bli psykolog, vad psykisk ohälsa är och hur det går till i ett terapirum.

Nu närmar sig julen, och med det för många en tid av umgänge med familj och släkt som man kanske inte träffar så ofta. Kom ihåg att ta vara på den tiden, uppmuntra samvaron genom uppmärksamt lyssnande, och låt den distraherande och bestraffande telefonen få ta en paus.

 

I Berlin överträffas förväntningarna

Berlins kollektivtrafik drivs av BVG, som är notoriskt roliga i sin kommunikation.

Jag har tidigare skrivit om vikten av att överträffa förväntningar, då i relation till vad som gör att Västtrafik inte är populärare än vad de är, men samma lärdom gäller alla företag som jobbar med människor. Det är överträffandet av förväntningar som förvandlar en kund till ett dedikerat fan.

Det kollektivtrafiksbolaget i Berlin gjort den här gången är kopplat till att Tysklands nya regering tillkännagjort att nyttjandet av cannabis för eget bruk kommer att legaliseras. BVG har därför skapat en reklamkampanj som handlar om julstress, där kollektivtrafiken erbjuder hjälp: en biljett tryckt på ätbart papper indränkt i hampaolja (den innehåller inget THC eller CBD och är därför laglig även innan lagändringarna skett). Tugga i dig biljetten när dagen är slut, för lite extra lugn och ro.

Reklamfilmen ligger uppe på youtube och kan med fördel ses med engelsk undertext ifall skoltyskan är knackig (sätt på undertext, tryck på inställningar och välj "automatisk översättning" tyska >> engelska).

Veckans coolaste konst

Amanda Karlsson är en konstnär som gör fantastiska formsågade figurer i trä med underfundiga budskap. Hon målar figurerna med oljefärg i en realistisk stil, som tillsammans med det skulpturala i den tredimensionella träfiguren gör att ögat luras tro att de platta träskivorna innehåller ett djup bortom det faktiska. Lättaste platsen att följa henne är på Instagram.

Vill du i fortsättningen få sånt här direkt i din inkorg, en gång i veckan, och alltid helt gratis?

Skriv upp dig på maillistan här.

Kajsa Järner